Mapa witryny

Jak załatwić sprawę w urzędzie

Wydział Spraw Obywatelskich

Telefon kontaktowy: 89-642-94-29

Do zakresu działania Wydziału Spraw Obywatelskich należy w szczególności:

  • Prowadzenie rejestru mieszkańców i rejestru zamieszkania cudzoziemców oraz wykonywanie zadań z zakresu spraw meldunkowych,
  • Prowadzenie Rejestru Dowodów osobistych oraz wykonywanie wszelkich spraw w tym zakresie,
  • Nadawanie PESEL na indywidualny wniosek mieszkańca wniesiony do organu,
  • Udostępnianie danych z rejestru mieszkańców i rejestru zamieszkania   cudzoziemców,
  • Udostępnianie danych w trybie jednostkowym z Rejestru Dowodów Osobistych  oraz udostępnianie dokumentacji związanej z dowodem osobistym,
  • Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach meldunkowych
  • Prowadzenie  i aktualizowanie  rejestru wyborców i wydawanie  w tym zakresie decyzji,
  • Sporządzanie spisów wyborców,
  • Przygotowanie  prowadzenie kwalifikacji wojskowej,
  • Ustalanie i wypłacanie świadczeń pieniężnych żołnierzowi rezerwy, który odbył ćwiczenia wojskowe,
  • Prowadzenie spisów powszechnych ludności i mieszkań,
  • Prowadzenie spraw związanych z obsługą Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG),
  • Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem, cofaniem i wygaszaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w  miejscu i poza miejscem sprzedaży,
  • Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem, cofaniem i wygaszaniem   zezwoleń na transport drogowy taksówką,
  • Prowadzenie kontroli w zakresie zgodności z przepisami ustawy i warunkami udzielania licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką,
  • Wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie hodowli lub utrzymanie psów ras uznawanych za agresywne,
  • Przyjmowanie zawiadomień o zgromadzeniach publicznych na terenie miasta i przygotowywanie decyzji zakazujących zgromadzeń publicznych,
  • Wydawanie zezwoleń na organizowanie imprez masowych.

Urząd Stanu Cywilnego

Telefon kontaktowy: 89-642-94-68

Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:

  • Bieżąca rejestracja urodzeń, małżeństw i zgonów w księgach stanu cywilnego, prowadzenie rejestrów tych ksiąg oraz aktów zbiorowych do tych zdarzeń,
  • Prowadzenie rejestru stanu cywilnego – urodzeń, małżeństw i zgonów.  
  • Przyjmowania oświadczeń o: 
    • wstąpieniu w związek małżeński, 
    • braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, 
    • powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa, 
    • uznaniu ojcostwa, 
    • nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
  • Powiadamianie Sądu Opiekuńczego o zdarzeniu uzasadniającym wszczęcie postępowania z urzędu.
  • Składanie na wezwanie sądu urzędowo poświadczonych dokumentów
  • Dokonywanie w aktach stanu cywilnego wzmianek dodatkowych w oparciu o orzeczenia sądowe oraz decyzje administracyjne.
  • Rejestrowanie związków małżeńskich wyznaniowych ze skutkiem cywilnym w rejestrze stanu cywilnego
  • Organizowanie i celebrowanie jubileuszy długoletniego pożycia małżeńskiego
  • Wydawanie zaświadczeń o możności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą.
  • Wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu oczekiwania na ślub.
  • Wydawanie z akt stanu cywilnego: 
    • odpisów zupełnych i skróconych, 
    • zaświadczeń o dokonanych w księgach wpisach lub ich braku, 
    • zaświadczeń o zaginięciu lub zniszczeniu księgi 
    • zaświadczeń o stanie cywilnym
  • Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach: zmiany imienia i nazwiska
  • Dokonywanie transkrypcji, uzupełnienia i sprostowania aktu w formie czynności materialno-technicznej
  • Występowanie o nadanie numeru PESEL w związku ze sporządzeniem aktu urodzenia, występowanie o zmianę numeru PESEL w przypadku sprostowania daty  urodzenia, wprowadzenie do rejestru danych o wymeldowaniu w związku ze zgonem, aktualizacja numeru PESEL na podstawie zagranicznego dokumentu s.c.
  • Wprowadzenie do rejestru zameldowania dziecka w związku ze sporządzeniem aktu

Wydział Inwestycji i Gospodarki Komunalnej

Telefon kontaktowy: 89-642-94-60

Zakres spraw i zadań do realizacji przez Wydział Inwestycji i Gospodarki Komunalnej:

  • Prowadzenie i obsługa inwestycji i remontów miejskich, w tym prowadzonych w partnerstwie z innymi samorządami i podmiotami,
  • Współpraca z Samodzielnym Stanowiskiem ds. Zamówień Publicznych,
  • Inicjowanie i koordynowanie działań na rzecz pozyskiwania środków finansowych ze źródeł zewnętrznych we współpracy z Zespołem Rozwoju Lokalnego,
  • Monitorowanie działań podejmowanych przez komórki organizacyjne Urzędu oraz miejskie jednostki organizacyjne w zakresie inwestycji,
  • Bieżące monitorowanie, nadzór i odpowiedzialność za prawidłową realizację wdrażanych przez Miasto projektów inwestycyjnych, utrzymanie miejskiej infrastruktury technicznej,
  • Prowadzenie spraw z zakresu bieżącego utrzymania miejskich dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  • Prowadzenie spraw z zakresu lokalnego transportu zbiorowego,
  • Prowadzenie spraw z zakresu gospodarki wodnej, utrzymania wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,
  • Prowadzenie spraw z zakresu ochrony środowiska i przyrody, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
  • Prowadzenie spraw z zakresu zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  • Prowadzenie spraw związanych z działalnością spółek prawa handlowego z udziałem mienia komunalnego w zakresie zleconym przez Burmistrza,
  • Utrzymanie targowisk i hal targowych,
  • Utrzymanie zieleni miejskiej i zadrzewień,
  • Utrzymanie miejskich cmentarzy komunalnych,
  • Nadzorowanie, organizowanie i sprawowanie opieki nad cmentarzami wojennymi i grobami poległych,
  • Zapewnianie opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich wyłapywanie,
  • Prowadzenie spraw z zakresu gospodarki miejskim zasobem mieszkaniowym, współdziałanie i koordynowanie prac Miejskiej Komisji Mieszkaniowej.

Wydział Oświaty i Spraw Społecznych

Telefon kontaktowy: 89 642-94-08

  • Nadzór działalności publicznych i niepublicznych przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjalnych, 
  • Prowadzenie spraw kadrowych i socjalnych pracowników oświaty, 
  • Nadzór i kontrola spełniania obowiązku nauki przez młodzież, 
  • Prowadzenie spraw z zakresu pomocy materialnej udzielanej uczniom i słuchaczom oraz dofinansowywania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników, 
  • Nadzorowanie i koordynowanie spraw z zakresu profilaktyki i ochrony zdrowia, 
  • Nadzorowanie i koordynowanie spraw z zakresu pomocy społecznej, 
  • Nadzorowanie i koordynowanie spraw z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, 
  • Współpraca, koordynowanie i wspieranie działań ostródzkich organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego – między innymi za pośrednictwem Pełnomocnika ds. Organizacji Pozarządowych.  

Do zakresu działania Pełnomocnika ds. Organizacji Pozarządowych należy w szczególności:

  • Współpraca z ostródzkimi organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, 
  • Koordynowanie działań komórek organizacyjnych Urzędu oraz Rady w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi, 
  • Przygotowywanie projektów umów i programów, w tym rocznych programów współpracy Miasta z organizacjami pozarządowym

Wydział Geodezji i Gospodarki Przestrzennej

Telefon kontaktowy: 89 642-94-23

Do zakresu działania  Wydziału Geodezji i Gospodarki Przestrzennej  należy w szczególności:

  • Prowadzenie spraw z zakresu ładu i planowania przestrzennego, gospodarki nieruchomościami oraz oddziaływania na środowisko,
  • Prowadzenie spraw z zakresu sporządzania i aktualizacji studium uwarunkowań, kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowych planów   zagospodarowania przestrzennego,
  • Inwentaryzowanie mienia komunalnego,
  • Prowadzenie spraw z zakresu nazewnictwa ulic, placów i numeracji nieruchomości oraz nadawania numeracji porządkowej budynkom i nieruchomościom,
  • Gospodarowanie mieniem komunalnym oraz prowadzenie spraw związanych z  własnością mienia komunalnego,
  • Prowadzenie spraw z zakresu przekształceń własnościowych, sprawowanie nadzoru właścicielskiego nad gospodarką komunalną, w tym działalnością spółek prawa handlowego z udziałem mienia komunalnego,
  • Prowadzenie spraw związanych z produkcją rolną i leśną na terenie Miasta Ostródy.